Підсудність справ за позовом податкового органу про визнання недійсними правочинів
Головне управління ДПС у Київській області, як
відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, звернулося до суду
з позовом до ТДВ «У»), ТОВ «О», в якому просило:
-
визнати недійсним договір дарування від 07.07.2021 №460, укладений між ТДВ «У»
та ТОВ «О»;
-
застосувати наслідки, передбачені ч. 3 ст. 228 Цивільного кодексу України, та
стягнути в дохід держави об`єкт нерухомого майна.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 09.12.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.07.2022, у задоволенні позову відмовлено.
Верховний Суд:
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад.
Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб
класифікувати спір як публічно-правовий.
Проте, сама собою участь у спорі суб`єкта владних
повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити
його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ судам
слід виходити із суті права та/або інтересу, по захист якого звернулася особа,
заявлених вимог, характеру спірних правовідносин у сукупності.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції
є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється
юрисдикція адміністративних судів, є спором саме між учасниками
публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Матеріально-правовою підставою таких вимог ГУ ДПС
визначило норми статей 203, 215, 228 ЦК України, а фактичною - те, що
оспорюваний договір укладений відповідачами без наміру його виконання з метою
заниження сум податкових зобов`язань.
Отже, у цій
справі суб`єкт владних повноважень (контролюючий орган) оспорює правочин
(договір), укладений суб`єктами приватного права (господарюючими суб`єктами), з
підстав його недійсності, визначених цивільним законом.
Отже, обраний
ГУ ДПС спосіб захисту інтересів у спірних правовідносинах - визнання недійсним
правочину (господарського договору) є характерним саме для приватноправового
спору та не властивий публічно-правовим правовідносинам.
За змістом позову, основною вимогою ГУ ДПС є визнання
недійсним правочину (договору, укладеного суб`єктами господарювання), інші
позовні вимоги - похідні відповідно до спеціальних наслідків недійсності
правочину з підстав його невідповідності інтересам держави і суспільства за
частиною третьою статті 228 ЦК України.
Таким чином,
основна позовна вимога направлена на припинення договірних (зобов`язальних)
правовідносин суб`єктів приватного права (відповідачів) у приватноправовій
сфері. При цьому зміст похідної вимоги, можливість стягнення за якою на користь
держави прямо передбачена ЦК України у разі визнання правочину недійсним, не є
визначальною для віднесення спору до юрисдикції адміністративних судів.
Позивач - контролюючий орган не є стороною оспорюваного
договору дарування, не вповноважений владно керувати чи здійснювати прямий
безпосередній вплив на господарську діяльність відповідачів, давати дозвіл чи
іншим чином визначати дії сторін щодо вчинення чи виконання цього правочину.
Верховний Суд провадження у справі закрив провадження
у справі з мотивів не підсудності.
Постанова Верховного Суду від 04.04.2024 року по справі №320/10755/21,- https://reyestr.court.gov.ua/Review/118172574
Коментарі
Дописати коментар