Усталена практика Верховного Суду щодо блокування податкових накладних


ТОВ звернулося до адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 1), Головного управління ДПС у Полтавській області (далі - ГУ ДПС у Полтавській області, відповідач 2, податковий орган, контролюючий орган), в якому просило:

визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН):

від 27 квітня 2020 року № 1539635/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 11 до податкової накладної від 28 лютого 2020 року № 16 в ЄРПН;

від 28 квітня 2020 року № 1541633/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 19 до податкової накладної від 28 лютого 2020 року № 15 в ЄРПН;

від 27 лютого 2020 року № 1539614/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 13 до податкової накладної від 28 лютого 2020 року № 18 в ЄРПН;

від 27 квітня 2020 року № 1539640/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 14 до податкової накладної від 28 лютого 2020 року № 20 в ЄРПН;

від 27 квітня 2020 року № 1539597/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 15 до податкової накладної від 28 лютого 2020 року № 21 в ЄРПН;

від 28 квітня 2020 року № 1541513/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 20 до податкової накладної від 19 березня 2020 року № 2 в ЄРПН;

від 27 квітня 2020 року № 1539638/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 16 до податкової накладної від 19 березня 2020 року № 4 в ЄРПН;

від 28 квітня 2020 року № 1541577/40652013 про відмову в реєстрації коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 18 до податкової накладної від 19 березня 2020 року № 3 в ЄРПН;

від 29 квітня 2020 року № 1543741/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 21 до податкової накладної від 25 березня 2020 року № 15 в ЄРПН;

від 28 квітня 2020 року № 1541549/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 22 до податкової накладної від 25 березня 2020 року № 13 в ЄРПН;

від 28 квітня 2020 року № 1541530/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 23 до податкової накладної від 25 березня 2020 року № 14 в ЄРПН;

від 28 квітня 2020 року № 1541570/40652013 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31 березня 2020 року № 24 до податкової накладної від 25 березня 2020 року № 16 в ЄРПН;

зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН розрахунки коригування, складені та подані на реєстрацію ТОВ , в строки визначені нормами чинного законодавства;

встановити судовий контроль за виконанням судового рішення в адміністративній справі, зобов`язавши ДПС України подати в тижневий строк після набрання законної сили рішенням суду звіт про виконання судового рішення.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2021 року, позов задоволено.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, судові інстанції виходили з того, що відповідачі не довели наявність достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації розрахунків коригування, складених ТОВ, у ЄРПН.

Верховний Суд:

 

Згідно з пунктом 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

 

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та / або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

 

Судовий розгляд встановив, що за результатами розгляду розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних контролюючий орган прийняв квитанції, у яких зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН / РК від 31 березня 2020 року № 10 в ЄРПН зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару / послуги 77, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари / послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає пункту 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН».

 

На виконання вимог податкового органу позивач надав копії пояснення та підтверджуючі документи, зокрема, договір поставки від 27 лютого 2020 року №2702/2020/ГК; специфікації; рахунки на оплату; платіжні доручення; податкові накладні; додаткові угоди до договору поставки № 2702/2020/ГК; листи про зміну призначення платежу; договір суборенди бурового обладнання від 01 січня 2020 року; акт приймання-передачі бурового обладнання в суборенду від 01 січня 2020 року; рахунок на оплату; акт надання послуг суборенди від 31 березня 2020 року №18; свідоцтво про реєстрацію мобільної бурової установки.

 

Суди зазначили, що надані позивачем документи містили кількісні та вартісні показники операцій, які були достатніми для реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних.

 

Надаючи юридичну оцінку рішенням про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування, суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанціях про зупинення їх реєстрації не було зазначено конкретного переліку документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини, невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування щодо надання документам правової визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

 

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатися правомірним.

 

З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування не відповідають критерію обґрунтованості.

 

Щодо доводів контролюючого органу про необхідність к випадку розгляду справ цієї категорії оцінювати реальність здійснення господарських операцій між господарюючими суб`єктами, Суд зазначає, що це питання не є предметом цього судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних відповідно до виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством.

 

Вказане питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України.

 

Доводи податкового органу про ненадання позивачем копій первинних документів, які підтверджують перехід заборгованості за договорами поставки товарів / послуг, є необґрунтованими, оскільки відсутність вказаних документів не була підставою для зупинення реєстрації розрахунків коригування та не зазначалася у відповідних квитанціях.

 

Покликання податкового органу на те, що складання розрахунків коригування та їх реєстрації в ЄРПН на підставі зміни номенклатури товару є неможливим без внесення змін до умов договору, Суд оцінює критично, оскільки договір не є підставою для складання та подання для реєстрації в ЄРПН податкових накладних.

 

Постанова Верховного Суду від 18.01.2024 року по справі №440/5989/20, детальніше, -

https://reyestr.court.gov.ua/Review/116396966




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Що є "офіційною електронною адресою"

Про обов'язок доказування у спорах проти податкових органів

11 цікавих рішень 2023 року Верховного Суду щодо відшкодування витрат на правничу допомогу