Санкції, передбачені п. 2 ст. 16 Декрету КМУ №15-93, застосовуються лише НБУ та підпорядкованими йому установами, а не податковою
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 20 грудня 2023 року по справі №812/1241/17
https://reyestr.court.gov.ua/Review/115838993
ТОВ звернулось до суду з адміністративним позовом до
Головного управління ДФС у Луганській області, в якому просило визнати
протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.08.2017
№0001051402.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач послався протиправність
оскаржуваного рішення з підстав того, що витрати на відрядження та організацію
офіційних заходів не є імпортом товарів, на такі витрати не можуть поширюватися
обмеження, визначені статтею 7 Декрету Кабінету Міністрів України від
19.02.1993 №15-93 «Про систему валютного регулювання і валютного контролю»
(далі - Декрет №15-93, у редакції, чинній на дату виникнення спірних
правовідносин) щодо здійснення розрахунків між резидентами і нерезидентами в
межах торговельного обороту через уповноважені банки.
Луганський окружний адміністративний суд постановою від 05.12.2017, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018, позов задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Управління від 16.08.2017 №0001051402.
Верховний Суд:
У преамбулі
Декрету №15-93 визначено, що цей Декрет установлює режим здійснення валютних
операцій на території України, визначає загальні принципи валютного
регулювання, повноваження державних органів і функції банків та інших
фінансових установ України в регулюванні валютних операцій, права й обов`язки
суб`єктів валютних відносин, порядок здійснення валютного контролю,
відповідальність за порушення валютного законодавства.
Відповідно до
частини першої статті 7 Декрету №15-93 у розрахунках між резидентами і
нерезидентами в межах торговельного обороту використовуються як засіб платежу
іноземна валюта та грошова одиниця України - гривня. Такі розрахунки
здійснюються лише через уповноважені банки в порядку, установленому
Національним банком України.
До резидентів,
нерезидентів, винних у порушенні правил валютного регулювання і валютного
контролю, застосовуються такі міри відповідальності (фінансові санкції): за
порушення резидентами порядку розрахунків, установленого статтею 7 цього
Декрету, - штраф у розмірі, еквівалентному сумі валютних цінностей, що
використовувалися при розрахунках, перерахованій у валюту України за обмінним
курсом Національного банку України на день здійснення таких розрахунків (абзац
6 пункту 2 статті 16 Декрету №15-93).
Відповідно до
абзацу 9 пункту 2 статті 16 Декрету №15-93 санкції, передбачені цим пунктом,
застосовуються Національним банком України та за його визначенням -
підпорядкованими йому установами. Оскарження дій щодо накладення стягнень
провадиться у судовому порядку.
Декретом
№15-93 однозначно вирішено питання щодо
компетентного органу, який має право застосовувати санкції за порушення
приписів Декрету, а саме - повноважним органом є Національний банк України.
Саме цим
нормативно-правовим актом врегульовані відносини, з приводу правомірності яких
виник спір у цій справі.
Положення Указу
№734/99, яким органи державної податкової служби наділено повноваженнями
застосовувати до резидентів і нерезидентів України санкції, передбачені пунктом
2 статті 16 Декрету №15-93, не підлягають застосуванню, оскільки, врегульовуючи
по-іншому питання, які врегульовані законом (Декретом, виданим у межах
повноважень, наданих Законом України від 18.11.1992 №2796-XII "Про тимчасове делегування Кабінету
Міністрів України повноважень видавати декрети в сфері законодавчого
регулювання"), Указ №734/99 суперечить обмеженням, встановленим пунктом 4
Перехідних положень Конституції України та необґрунтовано створює протиріччя в
правовому регулюванні відносин.
Зазначене
узгоджується із висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від
27.01.2022 у справі №813/2314/17, від 24.01.2019 у справі №820/3659/16 і не
суперечить правовій позиції, викладеній у постанові Верховного Суду України від
07.02.2012 у справі №21-904во10.
Таким чином,
санкції, передбачені пунктом 2 статті 16 Декрету №15-93, застосовуються лише
Національним банком України та підпорядкованими йому установами, до яких
відповідач не відноситься, а відтак у нього не було повноважень для нарахування позивачу штрафних
(фінансових) санкцій в сумі 28510,63 грн.
Також, колегія
суддів враховує, що, як установлено судами попередніх інстанцій, конференц - пакет, який включено до рахунку
готелю у зазначених вище авансових звітах, який є одночасно витратами на
відрядження, витратами на організацію офіційних заходів, витратами на
проживання, що не є імпортом товарів у розумінні статті 1 Закону України
"Про зовнішньоекономічну діяльність", такі розрахунки за межами України
не є розрахунками в межах торгівельного обороту, зазначені операції здійснені
без укладання зовнішньоекономічного договору та погоджується з висновками судів
попередніх інстанцій, що на такі операції не
можуть поширюватися обмеження, визначені статтею 7 Декрету №15-93, щодо
здійснення розрахунків між резидентами і нерезидентами в межах торговельного
обороту через уповноважені банки.
Враховуючи
мотиви, наведені вище в цій постанові, суди попередніх інстанцій по суті дійшли
правильного висновку щодо обґрунтованості позовної вимоги про визнання
протиправним та скасування оспорюваного повідомлення-рішення, який не
спростовується мотивами, викладеними у касаційній скарзі відповідача, що, в
свою чергу, виключає можливість задоволення касаційної скарги.
Коментарі
Дописати коментар