Недотримання податковими органами строків розгляду скарг передбачених ст. 56 ПК України з 27.05.2022 року є протиправними
ТОВ звернулося до суду з позовом до Східного
міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в
якому просило визнання протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення
від 27.05.2022 № 000/116/32-00-07-01-03-32 та №000/117/32-00-07-01-03-32.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного
суду від 07 березня 2023 року, залишеним без змін постановою Шостого
апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2023 року, позов було
задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції,
з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що
відповідачем як суб`єктом владних повноважень не наведено достатніх доводів та
не подано належних доказів, які б ставили під сумнів реальність виконання
спірних господарських операцій, доводили б невідповідність цих операцій
дійсному економічному змісту, або засвідчили наявність інших обставин, що
підтверджують недобросовісність позивача як платника податків та виключають
право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість.
Окремо суд апеляційної інстанції акцентував
увагу на порушенні відповідачем визначеного п.56.9 статті 56 ПК України
20-денного строку розгляду скарги позивача на податкове
повідомлення-рішення №000/116/32-00-07-01-03-32, вказавши що таке порушення є
самостійною та достатньою підставою для задоволення позову в цій частині.
Переглянувши судові рішення в межах доводів
касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями
фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального
та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав
для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Суд апеляційної інстанції вказав на те, що рішення
про результат розгляду скарги №11610/6/99-00-06-01-02-05 щодо податкового повідомлення-рішення №
000/116/32-00-07-01-03-32 прийнято податковим органом 26.09.2022 прийнято
відповідачем поза межами 20-денного строку, визначеного п.56.9 статті 56 ПК
України.
При цьому, визнано необґрунтованими посилання
відповідача з даного приводу на приписи Закону України від 13.05.2020 № 591
«Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо
додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів,
спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби
(COVID-19)», яким, серед іншого, тимчасово, на період по останній календарний
день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого
Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання
поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється
перебіг строків, встановлених статтею 56 цього Кодексу (в частині процедури
адміністративного оскарження) та приписи Закону України від 03.03.2022 №
2118-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих
актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії
воєнного стану» (далі - Закон № 2118-ІХ, набрав чинності 07.03.2022) яким
внесено пп. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України
наступного змісту: для платників податків та контролюючих органів зупиняється
перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством,
контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, з огляду на
мотиви наведені нижче.
Порядок оскарження рішень контролюючих органів
врегульований статтею 56 Податкового кодексу України.
Пунктом 56.16 статті 56 ПК України визначено, що
днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідним
контролюючим органом, а в разі надсилання скарги поштою - дата отримання
відділенням поштового зв`язку від платника податків поштового відправлення із
скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв`язку в повідомленні про
вручення поштового відправлення або на конверті.
Строк розгляду контролюючим органом скарги платника
податків визначений пунктом 56.8 статті 56 ПК України, у відповідності до якого
контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний
прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів,
наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків засобами
поштового зв`язку (з повідомленням про вручення) чи електронного зв`язку (з
дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) або надати
йому під розписку.
Жодних виключень з цього обов`язку Податковий
кодекс України не містить, а лише дозволяє керівнику (його заступнику або іншій
уповноваженій посадовій особі) відповідного контролюючого органу на підставі
п.56.9 ст.56 Податкового кодексу України прийняти рішення про продовження
строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у
пункті 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово або в
електронній формі засобами електронного зв`язку (з дотриманням вимог,
визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) повідомити про це платника
податків до закінчення строку, визначеного у пункті 56.8 цієї статті.
Законом України від 12.05.2022 року № 2260-1Х «Про
внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо
особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під
час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 року,
внесено зміни до п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового
кодексу України, згідно з якими тимчасово, на період до припинення або
скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента
України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року
№64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента
України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року
№2102-ІХ, встановлено особливості для справляння податків і зборів.
Зокрема, підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (в редакції Закону
№2260-ІХ від 12.05.2022 року) визначено, що для платників податків та
контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим
законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено
на контролюючі органи, крім, зокрема, строків проведення фактичних та
документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду
заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов`язань,
прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення,
адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.
При цьому, юридична конструкція зазначеної
правової норми свідчить про відновлення всіх строків оскарження податкового
повідомлення-рішення, а не лише строків на подання скарги на податкове
повідомлення-рішення, прийняте за наслідками проведення фактичних та
документальних позапланових перевірок, а вищезгадані правові норми, починаючи з
27.05.2022 року, привалюють над іншими нормами податкового законодавства та є
спеціальними нормами у випадках та за умов, передбачених підпунктом 69.9 пункту
69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
З огляду на наведене суд апеляційної інстанції
погодився із судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення
позовних вимог в цій частині, оскільки оскаржуване рішення податкового органу
не відповідає приписам ч. 2 ст. 2 КАС України, з підстав порушення
контролюючим органом законодавчо визначених порядку і строків розгляду скарги
платника податків в процедурі адміністративного оскарження, врегульованій
приписами ст.56 ПК України.
Коментарі
Дописати коментар