Верховний Суд: першочерговим критерієм, за яким оцінюються акти контролюючого органу, є порушення адміністративних процедур
Верховний Суд: у будь - якому випадку, першочерговим критерієм, за яким оцінюються акти контролюючого органу, є порушення адміністративних процедур, покликаних забезпечувати платникам податків реалізацію й захист їх прав.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року по справі №540/3549/20
https://reyestr.court.gov.ua/Review/110215908
При прийнятті вказаного
вище висновку Верховний Суд виходив з наступного.
Документальна позапланова перевірка не
передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності
хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною невиїзною перевіркою вважається
перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
Відповідно до підпункту 78.1.11 пункту 78.1
статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка
здійснюється за наявності отримання судового рішення суду (слідчого судді) про
призначення перевірки, винесену ними відповідно до закону.
Порядок проведення документальних невиїзних
перевірок регламентовано статтею 79 Податкового кодексу України.
Документальна невиїзна перевірка здійснюється у
разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого
органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення
документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу.
Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у
підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних,
наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в
інший спосіб, передбачений законом (пункт 79.1 статті 79 Податкового кодексу
України).
Документальна позапланова невиїзна перевірка
проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі
рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого
органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його
представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про
проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового
повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки (пункт 79.1
статті 79 Податкового кодексу України).
Таким чином, перевірка є способом реалізації
владних управлінських функцій контролюючим органом як суб`єктом владних
повноважень, який зобов`язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та
у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України. У посадових
осіб контролюючого органу виникає право на проведення документальної
позапланової невиїзної перевірки лише за наявності визначених законом підстав
для її проведення (правова підстава) та за умови вручення платнику податків
оформлених відповідно до вимог Податкового кодексу України наказу на проведення
перевірки та письмового повідомлення (формальна підстава).
Податкове повідомлення-рішення приймається
керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу
протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику
податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції,
акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для
надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень
посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових
документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього
Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень
до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів,
наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання
(надсилання) письмової відповіді платнику податків (пункт 86.8 статті 86
Податкового кодексу України).
У разі визначення контролюючим органом платнику
податків суми податкового зобов`язання, контролюючий орган також застосовує
штрафні (фінансові) санкції (штрафи) та нараховує пеню у порядку,
визначеному статтями 123, 129 Податкового кодексу України.
Отже, проведення перевірки є необхідною
передумовою для прийняття податкових повідомлень-рішень у разі встановлення
контролюючим органом порушень податкового та іншого законодавства, дотримання
якого покладається на контролюючі органи.
Встановлена у судовому порядку незаконність
проведення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача
унеможливлює виникнення правових наслідків такої, у тому числі, визначення за
її наслідками зобов`язання оскаржуваним у цій справі податковим
повідомленням-рішенням.
Схожий підхід до застосування норм права за
встановлених обставин підтверджується послідовною практикою Верховного Суду,
зокрема, постановами від 21.02.2020 у справі №826/17123/18, від 14.01.2021 у
справі № 804/388/16, від 03.06.2021 у справі № 822/1660/18, від 08.12.2021 у
справі №826/16212/18, від 25.01.2022 у справі №520/845/2020 та від 25.11.2022 у
справі №640/5640/19.
Таким чином, у будь -
якому випадку, першочерговим критерієм, за яким оцінюються акти контролюючого
органу, є порушення адміністративних процедур, покликаних забезпечувати
платникам податків реалізацію й захист їх прав.
Тобто, обставини щодо дотримання контролюючим
органом процедури призначення та проведення перевірки підлягають першочерговому
дослідженню та встановленню, що фактично і було зроблено судами попередніх інстанцій
у цій справі, а оскільки порушення процедури призначення та проведення
перевірки встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили, то у цій
справі суди в силу приписів частини четвертої статті 78 Кодексу
адміністративного судочинства України правильно врахували, що такі обставини
свідчать про протиправність прийнятих податкових повідомлень - рішень.
Коментарі
Дописати коментар