Фіктивність господарських операцій 2022. Як запобігти?
Фіктивність господарських операцій – одна з «фішок» податківців для донарахування податкових зобов’язань платнику податків.
Для запобігання схожих конфліктів з фіскальною службою Вам необхідно пам’ятати наступне:
- наявність діючого договору сама по собі не свідчить про реальність здійснення операції;
- документи мають силу первинних лише у разі фактичного здійснення господарської операції;
- сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а також помилки в їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов’язаннях платника податків у зв’язку з його господарською діяльністю мали місце;
- наявність формально складених, але недостовірних первинних документів, відповідність яких фактичним обставинам спростовується належними доказами, не є безумовним підтвердженням реальності господарської операції.
Для підтвердження факту здійснення господарської операції у Вас повинні бути наявні документи, які підтверджують обставини руху активів у процесі її здійснення. Зазвичай, це первинні документи залежно від виду господарської операції (договори, акти виконаних робіт, документи про перевезення, зберігання товарів і т. д.). Податкове законодавство не встановлює переліку первинних документів, складанням яких повинні оформлюватися ті чи інші операції. При цьому, відповідні первинні документи повинні містити всі необхідні реквізити, визначені ч. ч. 1, 2 ст. 9 Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”, повну інформацію про здійснену господарську операцію та бути носіями достовірних відомостей про таку операцію, її учасників.
Також, подбайте про фізичні, технічні та технологічні складові для здійснення конкретної господарської операції. Наприклад, наявність персоналу, основних фондів, транспортних засобів для перевезення або виробництва, приміщень для зберігання, можливість здійснення операцій з відповідною кількістю певного товару у відповідний термін; наявність ліцензій та інших дозвільних документів і т. п.
Крім цього, отримайте повну інформацію про податкову правосуб’єктність Ваших контрагентів (наявність реєстрації їх як платників ПДВ, наявність у відповідних посадових осіб або інших представників контрагента повноважень на складання первинних, розрахункових документів, податкових накладних і т. п.).
Додатково, з Ваших первинних документів повинен випливати зв’язок між фактом придбання товарів (послуг), спорудженням основних фондів, імпортом товарів (послуг), іншими витратами та господарською діяльністю.
Отже, будь-які витрати повинні бути здійснені саме для та в межах провадження господарської діяльності, а не в інших цілях, і підтверджені відповідними первинними документами.
А тому Вам необхідно буде доводити:
– наявність, при здійсненні господарської діяльності, розумної економічної мети, спрямованості на досягнення економічного ефекту, тобто отримання прибутку;
–реальність такої господарської операції (первинні бухгалтерські документи) та її обґрунтованість (доцільність) в межах економіко – соціальних відносин;
– взаємозв’язок між витратами платника податків на придбання товарів/послуг, пов’язаних з його господарською діяльністю та наміром останнього отримати в майбутньому економічну користь від придбаних активів.
Коментарі
Дописати коментар